Niet alleen is het belangrijk om te weten hoe het bieden nou eigenlijk werkt, het is natuurlijk ook van belang om de motivatie achter het bieden te weten. Deze motivatie kan voor iedereen anders zijn, zo kun je het doen omdat je de spanning van het bieden leuk vindt, omdat de mogelijkheden enorm zijn of omdat het een voordelige manier is om de leukste uitjes en producten te scoren. Hieronder lichten wij enkele voor- en nadelen uit, zodat je zelf een keuze kunt maken of je wilt gaan bieden of dat je toch liever kiest voor meer zekerheid.
De mensen die regelmatig op producten of uitjes bieden wisten dit natuurlijk al: bieden en veilen brengen verschillende voordelen met zich mee. Zo heb je een grote kans dat je heel voordelig een mooie deal scoort. Je betaalt dan niet teveel voor bijvoorbeeld een dagje pretpark, een weekend weg of een overheerlijke high tea. Daarnaast is voor veel mensen de spanning die bij het bieden komt kijken ook een reden om hiermee te starten. Het is namelijk altijd maar de vraag of je daadwerkelijk het product binnensleept of dat iemand anders er voor jouw neus mee vandoor gaat!
Helaas zitten er ook een aantal nadelen aan bieden verbonden. Het eerste nadeel is dat je geen invloed hebt op de andere bieders en de bedragen die zij bieden. Heb jij net €5 geboden en is het volgende bod gelijk €30? Dit is heel vervelend, maar je kunt er helaas niets aan doen. Mensen kiezen vaak voor een hoog bod omdat ze hopen dat de andere bieders zich hierdoor terugtrekken en zij er vandoor kunnen gaan met een goede deal. Bedenk dus van te voren goed wat het product jouw waard is! Daarnaast ben je ook afhankelijk van het aanbod van een bepaalde biedwebsite of veilingshop. Dit kan er toe leiden dat je soms een paar dagen moet wachten tot je een geschikte deal voor jou voorbij ziet komen. Wachten wordt wel bijna altijd beloond! Wanneer je deze nadelen in acht neemt tijdens het bieden, zul je minder onaangename verrassingen tegenkomen wanneer je start met bieden.